Friday, May 27, 2011

Untold tales of courage: Najla's story

A few months ago, I attempted to start a series of posts about courageous women who lived some amazing stories during the Lebanese Civil War. I started with one about my friend's mom but then never pursued it. Until today. The story for this post is very special to me, because it was written by my own mother. After some digging, I found out, from her obviously, that she actually kept a diary of everything that happened to her during the war. I asked her which one stood out more than the others, and she gave me this piece during the Israeli invasion of Beirut, in July 1982. What's below is my own translation, under it is the original in Arabic (more or less). I hope you take the time to read it, because it truly is a story of almost mad heroism that I am proud to be at least genetically linked to. And I think that with the direction this country is headed, it's very appropriate to remember the war, because this really should not be an option ever again...

Sunday, May 01, 2011

32 - الحياة في بيروت

لقد انتهيت للتو من قراءة كتاب "32" لسحر مندور التي كالعادة سحرتني بولعها برأس بيروت والحياة اللطيفة ولو المحدودة فيها وأحببت أن أشاطر هذا المقطع من الكتاب:

وبينما أسعى لوضع السماعتين في أذني، أنتبه إلى أعصابي تتراقص على حافة الانتفجار. لماذا، لماذا هذه المرة؟! أستقصي السبب وأكتشفه. سائق سيارة الأجرة يعاني من عادة تبدو أنها خارج قدرته على السيطرة: يطلق زموره كل 10 ثوانٍ، "بيب" واحدة، سريعة، رتيبة، تثقب فراغ الشارع. كما أنها تبقى على ثباتها في ظل تواجد المارة فيه، حتى ولو كان اتجاه سيرهم يأتي في غير اتجاه سيره، أو كانت معالم الرياضة الصباحية بادية عليهم، أو كانوا يترجلون للتو من سيارة خاصة، أو من سيارة أجرى أخرى، أو على دراجة نارية، أو يتفرجون على واجهة عرض تجارية، أو يهمون بالجلوس في مقهى، أو يفرحون للقاء بعضهم صدفة في الشارع، أو يسيرون بشكل عادي جداً، لا يهم، يطلق زموره، باستسلام تام لعادة يتعايش معها، بسكينة، وبغض النظر عن العالم الخارجي.

أنصح بهذا الكتاب كما أنصح بآخر جميل للكاتبة وهو "حب بيروتي"، فسحر تتكلم لغة المدينة وتعرف مشاكلها اليومية، التي تتعامل معها بالكثير من الفكاهة لأنها تدرك بأن العالم قد يكون كبيراً جداً لكن رأس بيروت تبقى الملاذ الأول والأخير، وكل من عاش فيها يعلم بالضبط ما يعني ذلك.